Mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen over goed over gewone dingen praten. Maar moeilijke taal, het lezen van teksten en invullen van formulieren is bijvoorbeeld lastiger. Dit hebben veel mensen niet altijd door. Soms vinden mensen met een licht verstandelijke beperking het lastig om de juiste vraag te stellen.
Daardoor worden ze nogal eens overschat. Bijvoorbeeld op school, maar ook op het werk en in contacten met bedrijven en instellingen. Ook met de gemeente. Er wordt dan meer van ze gevraagd dan ze kunnen. Soms krijgt iemand dan stress. En ook omdat alles steeds moeilijker wordt en met computers moet. Hierdoor weten zij steeds vaker niet goed wat ze moeten doen.
Tussen de 1,4 en 2,2 miljoen mensen in Nederland hebben een licht verstandelijke beperking. Zij hebben een laag IQ (tussen de 50 en 85) en problemen met mensen en dingen in hun omgeving. Het aanpassen aan dingen en mensen in de omgeving heet ‘adaptieve vaardigheden’. Deze beperking zien andere mensen vaak niet.
Voor mensen met een licht verstandelijke beperking is het niet altijd makkelijk om de juiste hulp te krijgen. Het is belangrijk dat medewerkers mensen met een licht verstandelijke beperking beter gaan herkennen. Als deze medewerkers hiermee rekening in hun gedrag en manier van praten, kunnen zij betere hulp geven. Meer weten, klik hier.
Bron: toegangsociaaldomein Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport